Kali Sikaran

Selfdefence with confidence

 

 

Systemet består utav flera olika block

PANANTUKAN är filippinsk boxning som till skillnad från västerländsk boxning även använder armbågar och tekniker utan handskar. Svep, grepp och kontroll av motståndarens armar är andra kännetecken för denna högst effektiva boxningsstil. I vår träning använder vi Panantukan som uppvärmning, fysisk träning och sparring.
 
KADENA DE MANO betyder ”Kedja händer” och är korta och snabba slag och armbågstekniker som används på närdistans. Här tränar man allt från färdiga slagkombinationer till avancerade reaktionsdrillar. Kadena De Mano är ett mycket realistiskt och effektivt självförsvar som lämpar sig för försvar i en modern miljö.
 
STICKFIGHTING tränas med en eller två käppar. Träningen med käpp är en viktig nyckel för vapenlös fighting eftersom man tränar upp koordination, rörelse, styrka och reaktionsförmåga. Moment som tränas är bl.a. slag, blockeringar, avväpningar, låsningar och kast. Från träningen med käppar lär man in effektiva självförvar mot beväpnade och obeväpnade angripare. På Filippinerna byts käpparna ut mot machetes och andra bladvapen vid traditionell träning.
 
SIKARAN är filippinsk kickboxning. I Sikaran kopplar vi ihop Panantukan med sparkar med fötter och ben. Sikaran kännetecknas av rörlighet (zoning), och stor variation i sparkarnas utförande. Distansträningen för att kunna variera mellan snabba effektiva sparkar (t.ex. med tåspetsen på skon) och de mer tyngre sparkarna(t.ex. skenben och knä) på kortare distans är mycket viktig.
 
DAGA betyder kniv. Knivförsvar är en känd specialitet inom de filippinska arterna. Knivanvändande är vanligt på Filippinerna och därför har en unik knivförsvarsträning utvecklats som idag tränas och lärs ut till bland annat polis och militär runt om i världen. Inledningsvis går Kali Sikaran-medlemmarna på speciella knivförsvarskurser innan knivförsvarsträningen tar vid på mer avancerad schemalagd träning.
 
DUMOG är Kali Sikaran’s grappling system. Det innehåller kast, nedtagningar, lås och fasthållningar. Det är viktigt att ha förståelse för grepp och brottning men till skillnad från tex MMA så är Dumog mer fokuserat på självförsvar än tävling med viktklasser.
 
Vi kommunicerar via facebook och i akuta fall via sms/email. På facebook och instagram lägger vi ut bilder och klipp från träningen. Vi respekterar din integritet och ber dig meddela om du inte vill närvaro på sådant material.
Ansvarig tränare är Jonas Kilander.
 

 

Fortsatt hänsyn under träning

Även om restriktionerna lättat upp något vill vi gärna att du läser igenom detta innan du kommer till vår träning. Är du ny och vill börja så får du gärna kontakta oss på info@sanshi.se eller på vår kontaktsida så att vi vet hur många som kommer till träningen.

Vi tränar inne i vår lokal på Kabelgatan där vi har tillgång till mittsar, handsprit, munskydd, toalett och vår övriga utrustning. Lämplig klädsel för nybörjare är mjuka korta byxor och t-shirt.

Vi har några enkla men viktiga regler för allas säkerhet:

  • Vi dyker inte upp om vi har några symptom på sjukdom
  • Vi försöker hålla oss till samma träningspartner
  • Vi delar inte utrustning med varandra
  • Vi rengör själva vår egen och föreningens utrustning efteråt
  • Vi iakttar god hygien