Kali Sikaran

Selfdefence with confidence

 

 

Startdatum för våren 2023 är måndag 16 januari kl 18:00.

 

Kali Sikaran Kungsbacka håller träning på måndagar och onsdagar 18:00-19:30.

KALI SIKARAN är grundad och utvecklad av Punong guro Johan Skålberg (se bilden i evenemanget) och vi har under hösten 2022 den stora förmånen att ha Johan hos oss varje onsdag. Detta är ett unikt tillfälle att snabbt komma igång med din träning. Johan reser normalt världen runt och instruerar både sina Kali Sikaran-klubbar men också polis, militär- och säkerhetspersonal. Vi har träning i världsklass med andra ord.

 

Systemet består utav flera olika block

PANANTUKAN är filippinsk boxning som till skillnad från västerländsk boxning även använder armbågar och tekniker utan handskar. Svep, grepp och kontroll av motståndarens armar är andra kännetecken för denna högst effektiva boxningsstil. I vår träning använder vi Panantukan som uppvärmning, fysisk träning och sparring.

KADENA DE MANO betyder ”Kedja händer” och är korta och snabba slag och armbågstekniker som används på närdistans. Här tränar man allt från färdiga slagkombinationer till avancerade reaktionsdrillar. Kadena De Mano är ett mycket realistiskt och effektivt självförsvar som lämpar sig för försvar i en modern miljö.

STICKFIGHTING tränas med en eller två käppar. Träningen med käpp är en viktig nyckel för vapenlös fighting eftersom man tränar upp koordination, rörelse, styrka och reaktionsförmåga. Moment som tränas är bl.a. slag, blockeringar, avväpningar, låsningar och kast. Från träningen med käppar lär man in effektiva självförvar mot beväpnade och obeväpnade angripare. På Filippinerna byts käpparna ut mot machetes och andra bladvapen vid traditionell träning.

SIKARAN är filippinsk kickboxning. I Sikaran kopplar vi ihop Panantukan med sparkar med fötter och ben. Sikaran kännetecknas av rörlighet (zoning), och stor variation i sparkarnas utförande. Distansträningen för att kunna variera mellan snabba effektiva sparkar (t.ex. med tåspetsen på skon) och de mer tyngre sparkarna(t.ex. skenben och knä) på kortare distans är mycket viktig.

DAGA betyder kniv. Knivförsvar är en känd specialitet inom de filippinska arterna. Knivanvändande är vanligt på Filippinerna och därför har en unik knivförsvarsträning utvecklats som idag tränas och lärs ut till bland annat polis och militär runt om i världen. Inledningsvis går Kali Sikaran-medlemmarna på speciella knivförsvarskurser innan knivförsvarsträningen tar vid på mer avancerad schemalagd träning.

DUMOG är Kali Sikaran’s grappling system. Det innehåller kast, nedtagningar, lås och fasthållningar. Det är viktigt att ha förståelse för grepp och brottning men till skillnad från tex MMA så är Dumog mer fokuserat på självförsvar än tävling med viktklasser.

Vi kommunicerar via facebook och i akuta fall via sms/email. På facebook och instagram lägger vi ut bilder och klipp från träningen. Vi respekterar din integritet och ber dig meddela om du inte vill närvaro på sådant material.

Ansvarig tränare är Jonas Kilander. Jonas har en paus från träningen och därför ber vi dig kontakta info@sanshi.se vid funderingar.

 

Utrustning

I Kali Sikaran är vi noga med korrekt uniform, dvs en vit T-shirt och svarta byxor eller shorts. Tröjorna kommer med olika loggor vilket motvarar de olika graderna i KSI. Vit tröja i Phase 0 – 6, sedan röd tröja och slutligen svart. Hör med din instruktör om vad du ska ha för plagg.

Vi tränar inne i vår lokal på Kabelgatan där vi har tillgång till mittsar, handsprit, munskydd, toalett och vår övriga utrustning. Lämplig klädsel för nybörjare är mjuka korta byxor och t-shirt.

Följande rekommenderas för att du ska kunna tillgodogöra dig en bra träning hos oss:

 

 

 

Fortsatt hänsyn under träning

Restriktioner inom idrotten är lyfta fr o m 9 feb men vi behåller och inför vissa försiktighetsåtgärder som standard även i fortsättningen och håller oss uppdaterade via FHM, Riksidrottsförbundet och Svenska Budo Kampsportsförbundet för andra direktiv när så är aktuellt.

Detta gäller för medlemmar i SBKC:

– Vi dyker inte upp på träning om vi har några symptom på sjukdom
– Vi delar inte utrustning med varandra, privat utrustning är ett krav på alla pass
– Vi kan ibland genomföra vissa aktiviteter utomhus under vår/sommar och när det är bra väder så tag med skor.
– Vi rengör oss själva med handsprit innan och efter träning och vår egen och föreningens utrustning och matta efter träningspasset.
– Vi iakttar god hygien